Hieronder vind je meer informatie over de verschillende lessen die bij YogaYvonne gegevens worden.
Heb je specifieke vragen of wil je advies? Neem dan contact op.
Klik op de balk van de desbetreffende les om de informatie te tonen.

Hatha yoga (en meditatie)

Hatha yoga is de klassieke, traditionele en rustige vorm van yoga die voor vrijwel iedereen toegankelijk is. Het gaat bij hatha yoga om de balans tussen alles wat je in het dagelijks leven tegenkomt, zoals tussen werk en rust, inspanning en ontspanning. Dit evenwicht zit in naam hatha. Ha betekent in het Sanskriet zon, de actieve mannelijke energie en tha betekent maan, de vrouwelijke passieve energie.

Actieve en passieve houdingen worden afgewisseld met ademoefeningen, visualisatie- en ontspanningstechnieken en meditatie, waardoor het lichaam en de geest in balans worden gebracht. Hierdoor kom je bewuster en evenwichtiger in dit drukke leven te staan. Er wordt geoefend zonder prestatiedrang, maar vanuit het eigen bewustzijn, met respect voor je lichaam.

Alle yogalessen zijn samengesteld uit yoga asana’s (fysieke houdingen), adembeoefening, het bewust worden van de chakra’s (energiecentra), meditatie (aandachts training) en wordt afgesloten met een heerlijke volledige ontspanning.

"Meditatie is stilte haar werk laten doen", Krishnamurti

Yoga en meditatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is wetenschappelijk bewezen dat de hersenen na minimaal vijf minuten mediteren veel meer alfagolven produceren. Van alfagolven is bekend dat je erdoor ontspant en helder wordt. Door je weer bewust te worden van jezelf en te leren om overbodige ballast, problemen en spanning los te laten, krijg je meer rust. Met meditatie zweef je niet weg, maar ben je juist helder aanwezig in het hier en nu. Concentratie en aandacht zijn dan ook de basis van de meeste meditatietechnieken.

Lichte hatha yoga

"Yoga kent geen leeftijd", Howard Kent

In de lichte hatha yogales komen alle aspecten van yoga aan bod. Zoals voor- en achteroverbuigingen, zijwaartse bewegingen en draaiingen van de wervelkolom. Tevens wordt er aandacht geschonken aan het soepel houden van alle gewrichten: in de voeten, enkels, knieën, heupen, vingers, polsen, ellebogen, schouders en de nek. Ook balans en evenwicht wordt beoefend. Door middel van ademoefeningen word je je meer bewust van de functie van de adem, waardoor er rust ontstaat in het denken. In elk yogales is er een visualisatie, concentratieoefening of korte meditatie. In de les wordt rekening gehouden met evt. klachten en/of leeftijd. Deze lichte vorm van hatha yoga is dan ook met name geschikt voor iedereen die een hatha yogales doorgaans als te zwaar of te lang ervaart. Geschikt voor mannen en vrouwen van elke leeftijd.

Ashtanga yoga

"The fastest way to still the mind is to move the body"

Ashtanga Vinyasa yoga is een traditionele yogastijl; een vaste serie lichaamshoudingen ontwikkeld door Sri Pattabhi Jois (India). De bewegingen worden gekoppeld aan de adem, waardoor een vloeiende beweging ontstaat (Vinyasa).

Alle asana's worden 5 ademhalingen aangehouden. Door Ashtanga yoga te beoefenen kun je jouw houdingen verdiepen. Je zal steeds meer ruimte ervaren in het lichaam en in de adem. Dit kan een gunstig effect hebben wanneer je ook Vinyasa yoga beoefent.

In elke les beoefenen we de zonnegroeten - Surya namaskar 1 en 2, een gedeelte van de 1e serie en zullen er wekelijks 1-2 asana's uit de 2e serie worden uitgelegd.

Men noemt deze yogastijl ook wel "Meditatie in Beweging". De les begint rustig. Er worden verschillende (adem)technieken aangeleerd om de bewegingen en de adem aan elkaar te koppelen, waardoor de aandacht verstilt. Vervolgens beginnen de lessen met een aantal zonnegroeten om het lichaam op te warmen.
Alle lichaamshoudingen (staande en zittende) volgen elkaar in een vaste volgorde in een vlot tempo op, waardoor de circulatie in het lichaam wordt bevorderd, energieblokkades worden opgeheven en de spieren sterker en soepeler worden. Na een aantal intensieve liggende houdingen volgt een heerlijke ontspanning.
Ashtanga yoga gaat fysiek verder dan hatha yoga en geeft meer kracht, balans en uithoudingsvermogen en zoals bij iedere yogavorm ... je geest komt tot rust.
Wanneer je anderhalf uur flink bezig wilt zijn, goed gezond en fit bent, is deze intensieve yogastijl misschien wel wat voor jou.

Vinyasa yoga - alle niveau's

"yoga is stilte / meditatie in beweging ..."

Vinyasa yoga is een vrij nieuwe actieve yogavorm waarbij de lichaamshoudingen (asana's) met elkaar verbonden worden in een aantal vloeiende bewegingen (Vinyasa's). Je beweegt van de ene houding in de andere op het ritme van de adem. In de lessen worden houdingen gebruikt uit de Ashtanga vinyasa yoga, maar in een willekeurige volgorde en in een wisselend tempo. Net als Ashtanga yoga is Vinyasa yoga gericht op het ontwikkelen van kracht en flexibiliteit in het lichaam en het tot rust komen van de geest. De lessen zijn toegankelijk voor zowel beginners als gevorderden. Ook als je veel onrust hebt in je hoofd kan deze vorm van yoga goed helpen om 'uit je hoofd en in je lijf' te komen omdat de wat krachtige en dynamische oefeningen meer aandacht en inspanning vragen. Fysieke kracht en concentratie verstevigt je innerlijke basis en werkt positief door in je zelfvertrouwen.

Voor beginnende yogi’s kan het soms wenselijk zijn om te beginnen met Vinyasa yoga niveau 1 of Hatha yoga lessen. Om zo de asana’s correct aan te leren en daarna door te stromen naar een van de intensievere yoga stijlen.

Vinyasa yoga - niveau 1

Vinyasa yoga niveau 1 lessen zijn voor vrijwel iedereen geschikt. Het is een yogastijl waarbij het tempo lager ligt in vergelijking met Ashtanga en de Vinyasa yoga lessen voor alle niveau's. De asana’s (houdingen) worden wat langer aangehouden om jouw ruimte te onderzoeken. Ook zijn er minder intensieve overgangen tussen de houdingen. Mocht je een beginnende yogi zijn dan kan het soms wenselijk zijn om te beginnen met hatha yoga lessen. Om zo de asana’s correct  aan te leren en daarna door te stromen naar een van de intensievere yoga stijlen. Dit is voor iedereen anders. Ideaal om kennis te maken met de traditionele yoga houdingen in een yoga flow en om heel rustig kracht en flexibiliteit op te bouwen. Ook een fijne basis om daarna door te gaan naar bijvoorbeeld de intensievere Vinyasa yoga lessen, Anusara yoga en/of Ashtanga Vinyasa yoga.

Yoga nidra

"Ontspanning betekent niet slaap. Ontspanning betekent gelukzalig blij zijn"

Op dit moment geven wij kortere Yoga Nidra sessies na de Yin houdingen op donderdagavond. Ca 20 minuten.

De diepe ontspanningsoefening is een van de meest effectieve manieren om op lichamelijk en geestelijk niveau spanningen los te laten en blokkades in je lichaam te doorbreken. Lichaam en geest pendelen tussen waak en slaap. Het lichaam is in een slaaptoestand, terwijl het innerlijk bewustzijn helder wakker blijft.

Bij een Yoga Nidra sessie lig je op je rug met een dekentje over je heen. We zorgen ervoor dat jij zo comfortabel mogelijk ligt en jij alleen maar hoeft te ontspannen. Naast yogakleding neem je warme sokken en een trui mee.

Yoga Nidra kan een bijzondere ondersteuning zijn bij verschillende gezondheidsklachten: burn-out, hoge bloeddruk, hoofdpijn/migraine, slaapstoornis, stresssyndroom, astma, angst en overgangsklachten. Yoga Nidra is ook geschikt voor zwangere vrouwen. Een half uur Yoga Nidra staat gelijk aan 3 tot 4 uur slaap.

Yin yoga

Yin yoga is een rustige, intense, meditatieve vorm van yoga waarbij de focus ligt op het stimuleren en versterken van het bindweefsel en gewrichten. Door langere tijd, 3-5 minuten, met ontspannen spieren in een zittende of liggende houding te blijven, dring je door in de diepere lagen van het lichaam, zoals de gewrichten en het bindweefsel. Op een dieper nivo openen lichaam en geest zich waardoor spanningen, chronische stijfheid en blokkades kunnen worden losgelaten, waardoor de levensenergie weer vrij kan stromen door de organen, weefsels en spieren.

Doordat je langere tijd in een houding blijft wordt je uitgenodigd je mentale en emotionele weerstand te observeren, te accepteren en los te laten. Dit is niet altijd even gemakkelijk en je zult ervaren dat als je in het moment blijft, je meer en meer kan ontspannen, waardoor je een dieper gevoel van ruimte en rust zal gaan ervaren.

Iedere yin yoga les begint met een meditatie om lichaam en geest te kalmeren en te ontspannen, gevolgd door de houdingen en ademhalingsoefeningen, de les wordt afgesloten met een eindontspanning / savasana. Yin yoga is geschikt voor iedereen die op zoek is naar diepere ontspanning in een houding.

Yin-Yang yoga

Yin-Yang Yoga is een heerlijke combinatieles. In Yin-Yang yogales komen beide soorten yoga aan bod. Dynamische vloeiende bewegingen (Yang) worden afgewisseld met verstillende houdingen (Yin) die net als in de Yin lessen langer aangehouden worden. De Vinyasa zorgt voor een krachtig en vitaal lichaam.

De Yin houdingen richten zich meer op het dieper liggende bindweefsel rondom gewrichten en organen en brengen je in contact met de stilte in jezelf. Dit helpt je om een gezonde balans tussen lichaam en geest te creëren.

Pilates

Pilates combineert de diepe ademhaling en de gecontroleerde beweging vanuit liggende, zittende of staande uitgangshoudingen. Gedurende de hele training wordt je core versterkt. De core is het krachtscentrum van je lichaam en bestaat uit de diepe buik- en rugspieren, de bekkenbodem, de bilspieren en de binnenkant van je bovenbenen. Ook de schoudergordel wordt bewust bij alle oefeningen betrokken.

  • verbetering van je houding, balans, concentratie, de ademhaling en de de bloedsomloop
  • creëert lange, slanke spieren
  • vergroot de kracht in je romp waardoor meer stabiliteit en mobiliteit in de gewrichten en vergroot het bewustzijn van je eigen lichaam
  • balanceert kracht en soepelheid van de spieren
  • no-impact, zacht voor de gewrichten
  • vermindering van nek- en rugklachten
  • afname van stress
  • voor iedereen toegankelijk
Critical Alignment yoga / Yoga voor de rug - niveau 1 en 2

Critical alignment yoga (CAY) is speciaal voor mensen met rug-, schouder- en nekklachten.

Heb je last van verkrampte spieren, stijfheid en pijn in je rug en/of schouders? In het dagelijks leven ervaren we allemaal spanning. Wie niet op tijd en voldoende ontspant, loopt het risico, dat deze spanningen zich vastzetten in het lichaam. Je krijgt een stijve nek en schouders of rugklachten. Ook het veel zitten/liggen in één zelfde houding achter de computer, TV of in de auto, leidt tot een verkeerde lichaamshouding. We bouwen een voorkeurshouding op. Hierdoor ontstaan blokkades in het lichaam. Critical alignment yoga doorbreekt die blokkades. CAY leert je de stijve spieren en gewrichten te ontspannen, zodat het lichaam weer vrij en zonder pijn kan bewegen. Zo kan er weer een goede, natuurlijke uitlijning van de wervelkolom ontstaan.

CAY is ontwikkeld door yogadocent en auteur Gert van Leeuwen uit Amsterdam. De methode helpt je houdings- èn bewegingsspieren te ontspannen waardoor de blokkades worden opgeheven en de wervelkolom beweeglijker wordt. Het helpt je bij het ontwikkelen van een lichte, beweeglijke en open lichaamshouding.

Er wordt tijdens de les gewerkt met hulpmiddelen, zoals rubberen strips voor boven- en middenrug en vilten matjes voor de onder- en middenrug. Rubberen blokken en bankjes worden gebruikt op diverse manieren. Met behulp van deze tools, adem en bewustzijn, ontspannen de verkrampte spieren in de rug. Waardoor de rug beweeglijker wordt en er weer een goede doorgifte van beweging ontstaat in de verschillende spierketens.

CAY yoga niveau 1 is met name voor mensen die net iets meer begeleiding willen/nodig hebben en voor beginners; maandagavond van 20.30 – 22.00 uur

CAY yoga niveau 2  is echt voor mensen die langer CAY yoga beoefenen; woensdag avond van 19.00 tot 20.15 uur
In niveau 2  wordt van de cursist verwacht dat je bekend bent met de basis houdingen, het gebruik van de CAY tools, zoals strip, blok, vilten tegel en hoofdstand bankje.

Anusara yoga

Deze lessen zijn een combinatie van flow (vinyasa) en het langer vasthouden van houdingen waarbij aanspraak wordt gemaakt op zowel kracht als flexibiliteit en evenwicht. De lessen staan in het teken van een wisselend thema waarbij de Anusara filosofie verbonden wordt met de houdingen die worden uitgevoerd. Vrij vertaald betekent Anusara 'met de stroom mee gaan'.
Kom naar deze les en laat je meevoeren door Marije.

Ontspannen Zwangerschap

Tijdens de lessen Ontspannen Zwangerschap beweeg je naar een zachte en bewuste bevalling. Voor jou én voor je kindje. Vanuit o.a. yoga, Mindfulness en hypnobirthing oefen je ontspanning, vertrouwen en loslaten, ademhalingstechnieken, contact maken met jezelf en je kindje en omgaan met pijn en eventuele angst -al dan niet vanuit een eerdere bevallingservaring. Als voorbereiding op de bevalling maar zeker ook voor tijdens je zwangerschap: wanneer je wekelijks de lessen volgt zal je gaandeweg je (zwangere) lichaam steeds beter leren kennen. Je zult gaan voelen wat jij nodig hebt, waar je behoefte aan hebt, wat goed is voor jóu. En om daar naar te handelen. Om zo goed voor jezelf én je kindje te kunnen zorgen tijdens deze bijzondere periode in je leven. Een cadeau aan jezelf waar jullie tijdens de zwangerschap van zullen genieten en tijdens én na de bevalling veel plezier en profijt van zullen hebben. Daarnaast is het ook nog eens erg gezellig!                         

Je kunt de lessen gedurende je hele zwangerschap volgen, vanaf je 12de week: welkom!

Vroege Vogel yoga
Heb jij dat ook?

Het gevoel geen grip te hebben op je (vrije) tijd en je weet niet wat je eraan kan doen? Op zoek naar meer ruimte in je hoofd, je adem, je lichaam én je agenda?

Jouw inspanning is: maak tijd vrij / sta op woensdag één uurtje eerder op om tenminste 1 keer per week naar yoga te gaan. En kijk wat deze inspanning je aan ontspanning gaat brengen.

Gegarandeerd meer ruimte, rust en ontspanning in je leven.

Ben je altijd al een vroege vogel en wil je voordat je de kinderen naar school of opvang brengt en of naar je werk gaat even lekker tijd voor jezelf. Dan is de Vroege Vogel yoga les mét pit wellicht iets voor jou. Ganna neemt je mee in een heerlijke yogaflow met aspecten uit de Anusara -, Hatha-, Vinyasa- en Ashtanga yoga.